Distanční vzdělávání

 Vaše dítě je zralé k nástupu do

1. třídy jestliže zvládá tyto

dovednosti:

 

  • Řeč
  •  

  • správná výslovnost všech hlásek

  • přiměřená slovní zásoba a schopnost vyjadřování

  • umět slovně vyjádřit své potřeby v běžných situacích

  • převyprávět krátký příběh nebo pohádku

  • přednést básničku , zazpívat písničku

  • Sluchové vnímání

  • sluchem rozdělit slovo na slabiky – vytleskat slabiky
  • rozlišit první a poslední hlásku ve slově - na kterou hlásku slovo začíná a končí

  • schopnost soustředěně vyposlechnout čtenou pohádku, vyprávěný příběh apod.,vědět o čem se čte, vypráví

     
  • Zrakové vnímání

     

  • odlišit podstatné a méně podstatné části obrázku

  • rozlišovat a správně pojmenovat geometrické tvary – kruh, čtverec, trojúhelník, obdélník

  • znalost barev

  • zraková analýza a syntéza – rozkládání a skládání obrázků – např. puzzle

  •  Předmatematické a předčíselné

    představy
  •  
  • umět porovnávat velikost a počet – určit, co je větší, menší, čeho je více , méně, nejvíce, nejméně, stejně – orientovat se v těchto pojmech
  • vyjmenovat čísla, jak jdou v řadě za sebou ( do 10)

  • počítat konkrétní předměty do 5 i do 10 (kamínky, knoflíky, šišky, klacíky, stromy, zvířátka apod.)

  • orientovat se v prostoru – co je vpředu, vzadu, nahoře dole, pod na, vedle, vpravo vlevo

  • co je vřadě první, druhé…, poslední

  • pravolevá orientace na vlastním těle – pravá - levá ruka, noha, ucho, oko

  • Grafomotorika – příprava na psaní

     

  • správný úchop psacího náčiní – mezi ukazovákem a palcem (zobáček) asi 1,5 – 2 cm od špičky a lehce podpírat prostředníčkem

  • dostatečně uvolněné klouby ruky ( zápěstí, loket, rameno, prsty)

  • nakreslit postavu s detaily (hlava, krk, trup, nohy, ruce, obličej, uši, vlasy, správný počet prstů, oblečení, boty apod.)

  • napodobování předkreslených tvarů (kolečko, křížek, čtverec, hvězdička, trojúhelník apod.)

  • vyhraněnost pravolevé orientace – pravák, levák (nestřídat ruce)

  • Sociální zralost

     

  • schopnost samostatně komunikovat s dospělými a ostatními dětmi

  • schopnost zvládnout po určitou dobu odloučení od rodiny

  • schopnost komunikovat ve skupině – neskákat do řeči, umět správně oslovit (paní učitelku, paní prodavačku apod.)

  • vykání cizím dospělým osobám (tykání není znakem nezávislosti, ale nezralosti)

  • vědět kdy a jak pozdravit, umět požádat, poděkovat

  • Pracovní zralost

     

  • schopnost dokončit započatou činnost – neodcházet předčasně od započaté činnosti

  • vydržet po určitou dobu soustředěně na činnost – a to i na méně oblíbenou

  • dítě se nenechá rozptýlit vedlejšími podněty

  • snaha o správnost splnění úkolu

  • schopnost přijímat instrukce dospělého

  • samostatnost při zvládání sebeobsluhy, hygieny, oblékání

  • zavazování tkaniček

  • pomoc při domácích pracích

  • úklid hraček, oblečení apod.