Distanční vzdělávání
Vaše dítě je zralé k nástupu do
1. třídy jestliže zvládá tyto
dovednosti:
- Řeč
-
správná výslovnost všech hlásek
-
přiměřená slovní zásoba a schopnost vyjadřování
-
umět slovně vyjádřit své potřeby v běžných situacích
-
převyprávět krátký příběh nebo pohádku
-
přednést básničku , zazpívat písničku
-
Sluchové vnímání
- sluchem rozdělit slovo na slabiky – vytleskat slabiky
-
rozlišit první a poslední hlásku ve slově - na kterou hlásku slovo začíná a končí
-
schopnost soustředěně vyposlechnout čtenou pohádku, vyprávěný příběh apod.,vědět o čem se čte, vypráví
-
Zrakové vnímání
-
odlišit podstatné a méně podstatné části obrázku
-
rozlišovat a správně pojmenovat geometrické tvary – kruh, čtverec, trojúhelník, obdélník
-
znalost barev
-
zraková analýza a syntéza – rozkládání a skládání obrázků – např. puzzle
-
Předmatematické a předčíselné
představy - umět porovnávat velikost a počet – určit, co je větší, menší, čeho je více , méně, nejvíce, nejméně, stejně – orientovat se v těchto pojmech
-
vyjmenovat čísla, jak jdou v řadě za sebou ( do 10)
-
počítat konkrétní předměty do 5 i do 10 (kamínky, knoflíky, šišky, klacíky, stromy, zvířátka apod.)
-
orientovat se v prostoru – co je vpředu, vzadu, nahoře dole, pod na, vedle, vpravo vlevo
-
co je vřadě první, druhé…, poslední
-
pravolevá orientace na vlastním těle – pravá - levá ruka, noha, ucho, oko
-
Grafomotorika – příprava na psaní
-
správný úchop psacího náčiní – mezi ukazovákem a palcem (zobáček) asi 1,5 – 2 cm od špičky a lehce podpírat prostředníčkem
-
dostatečně uvolněné klouby ruky ( zápěstí, loket, rameno, prsty)
-
nakreslit postavu s detaily (hlava, krk, trup, nohy, ruce, obličej, uši, vlasy, správný počet prstů, oblečení, boty apod.)
-
napodobování předkreslených tvarů (kolečko, křížek, čtverec, hvězdička, trojúhelník apod.)
-
vyhraněnost pravolevé orientace – pravák, levák (nestřídat ruce)
-
Sociální zralost
-
schopnost samostatně komunikovat s dospělými a ostatními dětmi
-
schopnost zvládnout po určitou dobu odloučení od rodiny
-
schopnost komunikovat ve skupině – neskákat do řeči, umět správně oslovit (paní učitelku, paní prodavačku apod.)
-
vykání cizím dospělým osobám (tykání není znakem nezávislosti, ale nezralosti)
-
vědět kdy a jak pozdravit, umět požádat, poděkovat
-
Pracovní zralost
-
schopnost dokončit započatou činnost – neodcházet předčasně od započaté činnosti
-
vydržet po určitou dobu soustředěně na činnost – a to i na méně oblíbenou
-
dítě se nenechá rozptýlit vedlejšími podněty
-
snaha o správnost splnění úkolu
-
schopnost přijímat instrukce dospělého
-
samostatnost při zvládání sebeobsluhy, hygieny, oblékání
-
zavazování tkaniček
-
pomoc při domácích pracích
-
úklid hraček, oblečení apod.