Mateřská škola, Moravská, Králíky,
okres Ústí nad Orlicí
a odloučené pracoviště Červený Potok
Moravská 651, Králíky 561 69
Mateřská škola, Moravská, Králíky, okres Ústí nad Orlicí – tel. 732 976 674 Č.j.: MS/3/2025/R
Odloučené pracoviště Červený Potok - tel. 731 161 934
Ředitelství tel. 777 804 160
Platnost: 1.1.2025
ŠKOLNÍ ŘÁD
Vydání, obsah a závaznost školního řádu
Vydání školního řádu
Na základě ustanovení § 30 zákona č. 561/2004 Sb., školský zákon, vydává ředitel školy
po projednání v pedagogické radě tento řád školy:
Obsah školního řádu
Obsah školního řádu je vymezen zákonem 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů a jinými souvisejícími normami, (např. vyhláškou č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání, zákonem č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví, vyhláškou č. 107/2005 Sb., o školním stravování, zákonem č.117/1995 Sb., o státní sociální podpoře ve znění pozdějších předpisů.
- podrobnosti k výkonu práv a povinností dětí a jejich zákonných zástupců ve škole a podrobnosti o pravidlech vzájemných vztahů s pedagogickými pracovníky
- provozní a vnitřní režim školy
- podmínky zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví dětí a jejich ochrany před sociálně patologickými jevy a před projevy diskriminace, nepřátelství nebo násilí
- podmínky zacházení s majetkem školy nebo školského zařízení ze strany dětí
Školní řád je zveřejněn na přístupném místě v MŠ a prokazatelným způsobem s ním byli seznámeni všichni zaměstnanci školy. MŠ informuje o jeho vydání a obsahu zákonné zástupce nezletilých dětí.
Závaznost školního řádu
Školní řád je závazný pro všechny děti mateřské školy, jejich zákonné zástupce a všechny zaměstnance školy a je platný i pro akce související s výchovně vzdělávací činnosti školy, které se uskutečňují mimo budovu školy.
1. Cíle předškolního vzdělávání
- Předškolní vzdělávání podporuje rozvoj osobnosti dítěte předškolního věku, podílí se na jeho zdravém citovém, rozumovém a tělesném rozvoji a na osvojení základních pravidel chování, základních životních hodnot a mezilidských vztahů. Předškolní vzdělávání vytváří základní předpoklady pro pokračování ve vzdělávání, napomáhá vyrovnávat nerovnoměrnosti vývoje dětí před vstupem do základního vzdělávání. Poskytuje speciálně pedagogickou péči dětem se speciálními vzdělávacími potřebami, dětem mladším tří let všestranný harmonický rozvoj ve všech oblastech, s přihlédnutím k jejich věkovým možnostem a individuálním zvláštnostem. Vytváří podmínky pro rozvoj dětem nadaným.
- Předškolní vzdělávání se uskutečňuje podle Školního vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání. V MŠ Moravská s názvem „Objevujeme duhový svět s Králíčkem“ a v MŠ Červený Potok „Objevujeme duhový svět se skřítkem Póťou“. Oba ŠVP jsou zpracovány podle Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání a jsou zveřejněny na přístupném místě na obou pracovištích MŠ a na webových stránkách školy.
- Mateřská školaspolupracuje se zákonnými zástupci dětí a dalšími fyzickými a právnickými osobami s cílem vyvíjet aktivity a organizovat činnosti ve prospěch rozvoje dětí a prohloubení vzdělávacího a výchovného působení mateřské školy, rodiny a společnosti.
2. Podrobnosti k výkonu práv a povinností dětí a jejich
zákonných zástupců ve škole
2.1 Práva dětí
- Ditě má práva daná Úmluvou o právech dítěte (1989).
- Dítě má právo na kvalitní předškolní vzdělání v rozsahu poskytovaném mateřskou školou podle jeho schopností a na podporu rozvoje jeho osobnosti.
- Dítě má právo na rovný přístup ke vzdělávání bez jakékoliv diskriminace.
- Dítě má právo na ústavně zaručená práva a svobody při výchově a vzdělávání a všech dalších činnostech školy.
- Dítě má právo na bezpečnost a ochranu zdraví během všech činností školy.
- Dítě má právo na fyzicky a psychicky bezpečné prostředí při jeho pobytu v mateřské škole.
- Dítě má právo účastnit se všech akcí pořádaných školou.
- Dítě má právo zúčastnit se všech aktivit MŠ v čase docházky, ke které bylo přijato, pokud to dovolí jeho zdravotní stav.
- Dítě má právo na akceptování jeho vývojových specifik.
- Dítě má právo na rozvoj a vzdělávání dle jeho individuálních možností a potřeb.
- Dítě má právo, aby bylo vedeno k základům plnění vytyčených klíčových kompetencí dle Rámcově vzdělávacího plánu předškolního vzdělávání.
- Dítě má právo při nástupu do mateřské školy na individuálně přizpůsobený adaptační režim (zákonní zástupci dítěte dohodnou s ředitelem školy a pedagogickými pracovníky nejvhodnější postup).
2.2 Povinnosti dětí
- Dítě má povinnost dodržovat stanovená pravidla soužití v MŠ.
- Dítě má povinnost dbát pokynů pedagogických pracovníků a ostatních zaměstnanců školy.
- Dítě má povinnost šetrně zacházet s hračkami a učebními pomůckami.
- Dítě má povinnost dodržovat pravidla soužití ve třídě mateřské školy, které společně s pedagogy vytváří.
- Dítě má povinnost respektovat pravidla vzájemného soužití v MŠ, která jsou společně vyvozená a pochopená.
- Dítě má povinnost respektovat učitelku a ostatní zaměstnance.
- Dítě má povinnost vzájemně si pomáhat a neubližovat si.
2.3 Práva zákonných zástupců dětí
(§ 21 školského zákona)
- Zákonný zástupce má právo na informace o průběhu a výsledcích výchovy a vzdělávání dítěte.
- Zákonný zástupce má právo vyjadřovat se ke všem rozhodnutím týkajícím se podstatných záležitostí vzdělávání jejich dítěte, přičemž jejich vyjádřením musí být věnována pozornost.
- Zákonný zástupce má právo na informace a poradenskou pomoc školy nebo školského poradenského zařízení v záležitostech týkajících se vzdělávání jejich dítěte.
- Zákonný zástupce má právo na korektní jednání a chování ze strany zaměstnanců školy.
- Zákonný zástupce má právo na diskrétnost a ochranu informací, týkajících se jejich osobního a rodinného života.
- Zákonný zástupce má právo konzultovat výchovné i jiné problémy svého dítěte s pedagogickými pracovníky školy.
- Zákonný zástupce má právo spolurozhodovat při plánování programu mateřské školy, při řešení vzniklých problémů.
2.4 Povinnosti zákonných zástupců dětí
(§ 22 školského zákona)
- Zákonný zástupce má povinnost informovat školu o změně zdravotní způsobilosti, zdravotních obtížích dítěte nebo jiných závažných skutečnostech, které by mohly mít vliv na průběh vzdělávání.
- Zákonný zástupce má povinnost oznamovat škole údaje, které jsou podstatné pro průběh vzdělávání nebo bezpečnost dítěte, a změny v těchto údajích.
- Zákonný zástupce má povinnost řídit se školním řádem a respektovat další vnitřní předpisy školy.
- Zákonný zástupce má povinnost provádět úplatu za předškolní vzdělávání dle daných pravidel.
2.5 Práva pedagogických pracovníků
- na zajištění podmínek potřebných pro výkon jejich pedagogické činnosti, zejména na ochranu před fyzickým násilím nebo psychickým nátlakem ze strany dětí, nebo zákonných zástupců dětí a dalších osob, které jsou v přímém kontaktu s pedagogickým pracovníkem ve škole
- by nebylo do jejich přímé pedagogické činnosti zasahováno v rozporu s právními předpisy
- na využívání metod, forem a prostředků dle vlastního uvážení v souladu se zásadami a cíli vzdělávání při přímé vyučovací, výchovné, speciálně pedagogické a pedagogicko-psychologické činnosti
- na objektivní hodnocení své pedagogické činnost
2.6 Povinnosti pedagogických pracovníků
- vykonávat pedagogickou činnost v souladu se zásadami a cíli vzdělávání
- chránit a respektovat práva dítěte
- chránit bezpečí a zdraví dítěte, a předcházet všem formám rizikového chování ve škole
- odmítnout nástup dítěte, které jeví příznaky přenosné nemoci
- chránit děti před kontaktem s osobou (dítětem), které má zjevné příznaky potenciálně přenosné nemoci, předcházet tím vzniku a šíření infekčních onemocnění mezi dětmi
- zajistit „oddělení dítěte, které vykazuje známky akutního onemocnění, od ostatních dětí a zajistit pro ně dohled zletilé fyzické osoby
- zachovávat mlčenlivost a chránit před zneužitím osobní údaje, informace o zdravotním stavu dětí, žáků a studentů a výsledky poradenské pomoci školského poradenského zařízení a školního poradenského pracoviště, s nimiž přišel do styku
- svým přístupem k výchově a vzdělávání vytvářet pozitivní a bezpečné klima ve školním prostředí a podporovat jeho rozvoj
- poskytovat dítěti, zákonnému zástupci nezletilého dítěte informace spojené s výchovou a vzděláváním
- poskytovat vzdělávání distančním způsobem v míře odpovídající okolnostem dětem, pro které je předškolní vzdělávání povinné, pokud je v důsledku krizových nebo mimořádných opatření nebo z důvodu nařízení karantény znemožněna osobní přítomnost ve škole více než poloviny dětí, pro které je předškolní vzdělávání povinné
2.7 Pravidla vzájemných vztahů se zaměstnanci ve škole
(tedy nejen s učitelkami MŠ)
- Zaměstnanec školy je povinen vystupovat vůči dětem vždy v jejich zájmu a jejich zájmy hájit.
- Vzájemné vztahy mezi zaměstnanci školy a dětmi, nepřímo i zákonnými zástupci dětí, musí vycházet ze zásad vzájemné úcty, respektu, názorové snášenlivosti, solidarity a důstojnosti.
- Všichni zaměstnanci školy, děti a jejich zákonní zástupci se vzájemně respektují, dbají o vytváření partnerských vztahů podložených vzájemnou úctou, důvěrou a spravedlností.
- Všichni zaměstnanci školy děti a jejich zákonní zástupci dbají o dodržování základních společenských pravidel a pravidel slušné a zdvořilé komunikace.
- Zaměstnanec školy musí usilovat o vytváření dobrého vztahu zákonných zástupců a veřejnosti ke škole.
- Informace, které zákonný zástupce dítěte poskytne do školní matriky nebo jiné důležité informace o dítěti (zdravotní způsobilost…) jsou důvěrné a všichni pedagogičtí pracovníci se řídí se zákonem č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů.
- Učitelé MŠ vydávají dětem a jejich zákonným zástupcům pouze takové pokyny, které bezprostředně souvisí s plněním školního vzdělávacího programu, školního řádu a dalších nezbytných organizačních opatření.
2.8 Postup pro vyřizování podnětů zákonných zástupců dětí
- Zákonní zástupci dětí mají právo přicházet s nápady, podněty a návrhy, které se týkají činnosti školy nebo třídy, a to buď přímo k třídnímu učiteli, nebo řediteli školy.
- Zákonní zástupci dětí mají právo kdykoliv se obrátit na učitele MŠ a ostatní zaměstnance školy s žádostí o pomoc, radu či informaci.
- Zákonní zástupci dětí mohou podávat stížnosti, oznámení a podněty k práci MŠ. Je možné doručit je poštou nebo osobně řediteli školy, který je v zákonné lhůtě vyřídí nebo podstoupí k dalšímu řešení.
- Zákonní zástupci se mohou vyjadřovat se ke všem rozhodnutím týkajících se podstatných záležitostí vzdělávání jejich dětí na třídních schůzkách (další náměty, podněty či stížnosti v průběhu roku podávat k ředitelce školy).
- Zákonní zástupci mají možnost se podílet na dění v mateřské škole, účastnit se různých programů a akcí školy
- Zákonní zástupci mají právo spolurozhodovat při plánování programu mateřské školy, při řešení vzniklých problémů.
- Zákonní zástupci mají právo vyjadřovat se ke všem rozhodnutím týkajícím se podstatných záležitosti jejich dětí, přičemž jejich vyjádřením musí být věnována pozornost.
2.9 Ochrana osobních údajů ve škole
- Pedagogičtí pracovníci a zaměstnanci školy mají povinnost zachovávat mlčenlivost a chránit před zneužitím data, osobní údaje, citlivé osobní údaje subjektu údajů (dětí, zákonných zástupců dítěte), a to včetně informace o zdravotním stavu dětí a výsledcích poradenské pomoci školského poradenského zařízení, s nimiž přišli do styku.
- Právo dítě a zákonných zástupců dítěte na přístup k osobním údajům, na opravu a výmaz osobních údajů a právo vznést námitku proti zpracování osobních údajů se řídí Směrnicí ředitelky školy k ochraně osobních údajů, která je k nahlédnutí u ředitelky školy. Na web. stránkách školy je zveřejněna žádost o přístup, výmaz, opravu či přenos osobních údajů.
- Pořizování zvukových a obrazových záznamů z akcí školy za účelem dokumentace činnosti školy, propagace a prezentace školy na webových stránkách školy je možné pouze s výslovným SOUHLASEM zákonných zástupců dítěte.
3. Přijetí dítěte do MŠ
3.1 Přijímání dítěte do mateřské školy
- Do mateřské školy jsou přijímány děti ve věku od 3 do 6 let, nejdříve však děti od 2 let (§ 34 odst. 1)
- Přijímání dětí do mateřské školy se provádí formou zápisu k předškolnímu vzdělávání. Termín a místo zápisu stanoví ředitel mateřské školy po dohodě se zřizovatelem (od 2. května do 16. května) a zveřejní je způsobem v místě obvyklým - (nástěnka v MŠ, informační plakáty, webové stránky školy, místní zpravodaje), (§ 34 odst. 2).
- Ředitel školy stanoví pro zápis dětí do mateřské školy kritéria, která jsou zveřejněna současně se zveřejněním termínu a místa zápisu (§ 34 odst. 2).
- Kritéria musí obsahovat:
- 1. Postupně nárok dětí na předškolní vzdělávání:
- čtyřleté dítě
- tříleté dítě
- dvouleté dítě s místem trvalého pobytu
- 2. Nárok dětí, pro které je předškolní vzdělávání povinné, přijetí do spádové mateřské školy.
- Do třídy MŠ se mohou zařazovat také děti od dvou let věku (na základě pediatra, nejde-li dítě zařadit do jeslí) a děti zdravotně postižené, tj. smyslově, tělesně a mentálně postižené, s vadami řeči, s více vadami (po projednání s odborným lékařem).
- O zařazení zdravotně postiženého dítěte do třídy MŠ rozhoduje ředitelka školy na základě žádosti zástupce dítěte, vyjádření pediatra a pedagogicko-psychologické poradny či speciálně pedagogického centra příslušného zaměření.
- Při přijímání dětí k předškolnímu vzdělávání je třeba dodržet tyto podmínku:
- Předškolní zařízení mohou přijmout pouze dítě, které se podrobilo stanoveným pravidelným očkováním, má doklad, že je proti nákaze imunní nebo se nemůže očkování podrobit pro trvalou kontraindikaci (§ 34 odst. 5 školského zákona a § 50 zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví), toto se netýká dětí s povinným předškolním vzděláváním
- O přijetí dítěte a o stanovení zkušebního pobytu v délce maximálně 3 měsíce rozhoduje ředitelka školy, a to v případě, není-li při zápisu do MŠ zcela zřejmé, do jaké míry bude dítě schopno přizpůsobit se podmínkám mateřské školy.
- Předškolní vzdělávání je povinné pro děti, které dosáhly od počátku školního roku, který následuje po dni, kdy dítě dosáhlo pátého roku věku (§ 34 odst. 1).
- K předškolnímu vzdělávání se přednostně přijímají děti s povinným předškolním vzděláváním.
- O přijetí či nepřijetí dítěte do MŠ jsou zákonní zástupci informováni ve správním řízení.
- Ředitelka stanoví do jednoho měsíce den, kdy se rodiče dostaví do mateřské školy a vyzvednou si rozhodnutí o přijetí/nepřijetí dítěte do MŠ.
- Dítě může být přijato k předškolnímu vzdělávání i v průběhu školního roku, pokud to umožňují podmínky školy.
- Rodič může využít adaptační program školy – může se účastnit vzdělávání se svým dítětem v průběhu dne (ranní výchovné činnosti, pobyt na zahradě), pokud je to pro adaptaci dítěte přínosné a pokud to dovolují aktuální hygienické podmínky (covid 19) a podmínky třídy (vždy po předchozí domluvě s učitelkou), nebo ve stanovené dny k adaptaci pro nové děti určené.
- Každé dítě má v MŠ svoji značku, kterou používá po celou dobu docházky do MŠ. Rodiče v součinnosti se školou pomáhají vést děti k samostatnosti při stolování, sebeobsluze, hygieně, uklízení hraček, oblékání a obouvání, vedou děti k používání kapesníku. Dbají, aby děti měly ve svých skříňkách pořádek. Pomáhají škole při vytváření základních společenských návyků u dětí, vedou děti k úctě k dospělým (zdravení, zdvořilost, kázeň) a k sebeúctě, k úctě k práci jiných lidí.
- Kritéria pro přijetí dítěte v případě, že počet přihlášených dětí do MŠ převyšuje počet volných míst:
- Ředitelka školy stanoví následující kritéria, podle kterých bude postupovat při rozhodování o přijetí dítěte k předškolnímu vzdělávání v mateřské škole v případech, kdy počet žádostí podaných zákonnými zástupci dětí o přijetí překročí stanovenou kapacitu maximálního počtu dětí pro mateřskou školu. Přednost mají:
- Předškolní vzdělávání se organizuje pro děti ve věku zpravidla od 3 do 6 let, nejdříve však pro děti od 2 let. Od počátku školního roku, který následuje po dni, kdy dítě dosáhne pátého roku věku, do zahájení povinné školní docházky dítěte, je předškolní vzdělávání povinné.
- Bez ohledu na další kritéria bude přednostně v souladu ustanovením §34, odst. 1 školského zákona vždy přednostně přijato dítě v posledním roku před nástupem povinné školní docházky a dítě s odkladem školní docházky.
- Kritéria se nevztahují na děti mladší tří let. Nejdříve se podle kritérií umístí všechny děti ve věku od 3 do 6 let. Pokud zůstanou volná místa, obsadí se dětmi mladšími podle věku - od nejstaršího k nejmladšímu.
- Podmínkou přijetí je očkování dítěte u dítěte mladšího 5- ti let dle § 34, odst. 5 zákona č. 561/2004 Sb. (školský zákon) a § 50, zákona č.258/2000Sb. (o ochraně veřejného zdraví) v platném znění.
- V přijímacím řízení je rozhodováno dle těchto kritérií:
- 1) Dosažení věku dítěte: 4 let
- 3 let
- 2 let bydliště Králíky a spádové obce města Králíky, pro odloučené pracoviště bydliště na Dolní Moravě a
- Červeném Potoce
- 2) Děti mladší viz bod 1) s trvalým bydlištěm v Králíkách a spádových obcích města Králíky, na odloučeném pracovišti na Dolní Moravě a Červeném Potoce
- 3) Docházka staršího sourozence do MŠ
- Třídy se naplňují do nejvyššího povoleného počtu
- Dítě může být přijato do MŠ i během školního roku, pokud se v jeho průběhu uvolní kapacita MŠ
3.2 Ukončení docházky dítěte do mateřské školy
- Ředitelka školy může ukončit docházku dítěte do mateřské školy po předchozím písemném upozornění zástupce dítěte, jestliže:
- zákonný zástupce opakovaně neuhradí úplatu za vzdělávání v MŠ nebo úplatu za školní stravování ve stanoveném termínu a nedohodne s ředitelem jiný termín úhrady
- dítě se bez omluvy zákonného zástupce nepřetržitě neúčastní předškolního vzdělávání po dobu delší než dva týdny
- zástupce dítěte závažným způsobem opakovaně narušuje provoz mateřské školy
- ukončení doporučí v průběhu zkušebního pobytu dítěte lékař nebo školské poradenské zařízení.
3.3 Podmínky pro omlouvání dětí v mateřské škole
- Pokud je zákonnému zástupci dopředu známá krátkodobá nepřítomnost dítěte při vzdělávání v mateřské škole, oznámí tuto skutečnost včetně uvedení důvodu a doby nepřítomnosti dítěte v dostatečném předstihu telefonicky nebo osobně v mateřské škole.
- Odhlašování a přihlašování ke stravování je nutné osobně nebo telefonicky oznamovat mateřské škole nejpozději do 10:30 hod. předchozího dne.
- Onemocní-li dítě, mají zákonní zástupci možnost, si oběd v MŠ vyzvednout do vlastních nádob v době od 11:00 do 11:30 hod. Toto platí pouze pro první den nemoci.
- Pokud dítě nebude ze stravy ani z MŠ odhlášeno, bude mu strava po celou dobu nepřítomnosti zapisována. Za takto neodhlášenou stravu se bude účtovat cena jako za stravu odebranou.
Za neodhlášenou a neodebranou stravu se věcná ani jiná náhrada neposkytuje. - Před nástupem do MŠ je nutno dítě opět přihlásit zejména z důvodů stravování, a to nejpozději do 10:30 hodin dne předem.
- Zákonní zástupci omlouvají děti na tentýž den nejpozději do 9:30 hod., a to telefonicky nebo osobně. Na následující dny se děti omlouvají kdykoli v průběhu dne, osobně nebo telefonicky.
3.4 Základní pravidla chování v mateřské škole
- Dítě dodržuje pravidla soužití ve třídě mateřské školy, které společně s učitelkami a zaměstnanci školy vytváří:
- respektujeme pravidla vzájemného soužití v MŠ, která jsou společně vyvozená a pochopená,
- respektujeme učitele i zaměstnance školy,
- pozdravíme se, požádáme, poděkujeme, zaměstnanci mateřské školy na pozdrav odpoví,
- ve třídě, šatně, na chodbě se chováme klidně, abychom neublížili sobě a ostatním dětem,
- nadměrně nekřičíme, abychom šetřili svoje zdraví i ostatních dětí a nerušili se při hře,
- spory mezi sebou neřešíme rukama, ale slovem a přátelskou dohodou,
- neničíme kamarádovi hru ani práci,
- nemluvíme hrubě, nechováme se hrubě ke kamarádům,
- nebereme si nic, co nám nepatří,
- pěstujeme vlídné a laskavé vztahy mezi dětmi i dospělými,
- vzájemně si pomáháme a neubližujeme si,
- dodržujeme osobní hygienu,
- oznámíme učitelce jakékoliv přání, potřebu,
- oznámíme učitelce jakékoliv násilí – tělesné i duševní, a jednání odlišné od dohodnutých pravidel.
4. Předškolní vzdělávání
4.1 Povinné předškolní vzdělávání
- Zákonný zástupce dítěte je povinen přihlásit dítě k zápisu k předškolnímu vzdělávání v kalendářním roce, ve kterém začíná povinnost předškolního vzdělávání dítěte (§ 34a odst. 2). Pokud nepřihlásí zákonný zástupce dítě k povinnému předškolnímu vzdělávání, dopustí se přestupku podle § 182a školského zákona (§ 182a).
- Dítě, pro které je předškolní vzdělávání povinné, se vzdělává ve spádové mateřské škole, pokud se zákonný zástupce nerozhodl pro jinou mateřskou školu nebo pro individuální vzdělávání dítěte (§ 34a odst. 2).
- Zákonný zástupce je povinen zajistit povinné předškolní vzdělávání formu pravidelné denní docházky v pracovních dnech. Rozsah povinného předškolního vzdělávání je stanoven na 4 hodiny denně, od 8 – 12 hod. (§ 1c vyhlášky č. 14/2005 Sb.).
- Povinnost předškolního vzdělávání není dána ve dnech, které připadají na období školních prázdnin, viz. Organizace školního roku v základních a středních školách.
- Dítě má právo vzdělávat se v mateřské škole po celou dobu provozu, v němž je vzděláváno (§ 34a odst. 3).
- Zákonní zástupci mají povinnost zajistit, aby dítě, které plní povinné předškolní vzdělávání, docházelo řádně do školy. Zanedbává-li péči o povinné předškolní vzdělávání, dopustí se tím přestupku podle 182a školského zákona. (§ 182a zákona č. 561/2004 Sb., školský zákon)
4.2 Omlouvání nepřítomnosti dítěte s povinným předškolním vzděláváním
- Nepřítomnost dítěte omlouvá zákonný zástupce dítěte.
- Ředitel mateřské školy je oprávněn požadovat doložení důvodů nepřítomnosti dítěte.
- Zákonný zástupce je povinen doložit důvody nepřítomnosti dítěte nejpozději do 3 dnů ode dne výzvy. Nepřítomnost lze omluvit telefonicky do MŠ a poté písemně do omluvného archu předškoláka v MŠ.
- Neomluvenou absenci dítěte řeší ředitel školy pohovorem, na který je zákonný zástupce pozván dopisem. Při pokračující absenci ředitel školy zašle oznámení o pokračující nepřítomnosti dítěte orgánu sociálně-právní ochrany dětí (§ 34a odst. 4).
4.3 Individuální vzdělávání dítěte
- Zákonný zástupce dítěte, které bude plnit povinnost předškolního vzdělávání individuálním vzděláváním dítěte, je povinen oznámit tuto skutečnost řediteli spádové mateřské školy. Oznámení je povinen učinit nejpozději 3 měsíce před počátkem školního roku, kterým začíná povinnost předškolního vzdělávání dítěte (§ 34a odst. 4).
- Skutečnost, zda dítě má být individuálně vzděláváno, závisí na rozhodnutí zákonného zástupce dítěte, není zde tedy „povolovací režim“ ze strany ředitele školy, jako je tomu v případě základního vzdělávání. Vždy by se však mělo jednat o odůvodněné případy, pro které bude dítě vzděláváno individuálním způsobem.
- Oznámení zákonného zástupce o individuálním vzdělávání dítěte musí obsahovat
- a) jméno, popřípadě jména, a příjmení, rodné číslo a místo trvalého pobytu dítěte, v případě cizince místo pobytu dítěte,
- b) uvedení období, ve kterém má být dítě individuálně vzděláváno
- c) důvody pro individuální vzdělávání dítěte. (§ 34b odst. 2)
- Ředitel MŠ předá zákonnému zástupci dítěte přehled oblastí, v nichž má být dítě vzděláváno (§ 34b odst. 3). Tyto oblasti vychází ze školního vzdělávacího programu mateřské školy.
- Ředitel mateřské školy dohodne se zákonným zástupcem dítěte:
- a) - způsob ověření - přezkoušení dítěte v mateřské škole
- b) - termíny ověření, včetně náhradních termínů – 2. pátek v měsíci prosinci od 8.30 hod., náhradní termín je 3. pátek v měsíci
- prosinci od 8:30 hod.
- Zákonný zástupce dítěte je povinen zajistit účast dítěte u ověření (§ 34b odst. 3).
- Ředitel mateřské školy ukončí individuální vzdělávání dítěte, pokud zákonný zástupce dítěte nezajistil účast dítěte u ověření, a to ani v náhradním termínu (§ 34b odst. 4).
- Výdaje spojené s individuálním vzděláváním dítěte hradí zákonný zástupce dítěte, s výjimkou speciálních kompenzačních pomůcek a výdajů na činnost mateřské školy, do níž bylo dítě přijato k předškolnímu vzdělávání (§ 34b odst. 7).
4.4 Vzdělávání distančním způsobem
- Škola poskytuje vzdělávání distančním způsobem, pokud je v důsledku krizových nebo mimořádných opatření (například mimořádným opatřením KHS nebo plošným opatřením MZ) nebo z důvodu nařízení karantény znemožněna osobní přítomnost ve škole více než poloviny dětí, pro které je předškolní vzdělávání povinné. Vzdělávání distančním způsobem škola uskutečňuje podle příslušného rámcového vzdělávacího programu a školního vzdělávacího programu v míře odpovídající okolnostem.
- Mateřská škola má povinnost poskytovat vzdělávání distančním způsobem dětem, pro které je předškolní vzdělávání povinné, za předpokladu, že chybí většina dětí třídy, která je organizována výlučně pro tyto děti. Prezenční výuka dotčených dětí přechází na výuku distančním způsobem (s ohledem na jejich podmínky pro distanční vzdělávání). Ostatní děti, kterých se zákaz nedotkne, pokračují v prezenčním vzdělávání, preferuje se, aby zároveň zůstávaly součástí jedné skupiny.
- U dětí mateřských škol se povinnost týká dětí, pro které je předškolní vzdělávání povinné.
- Škola je povinna přizpůsobit distanční vzdělávání včetně hodnocení podmínkám dětí. V ostatních případech škola nemá povinnost poskytovat vzdělávání distančním způsobem. Škola pak postupuje obdobně jako v běžné situaci, kdy děti nejsou přítomny ve škole. Doporučuje se však, pokud to organizační možnosti školy dovolí, udržovat alespoň částečně distanční vzdělávání dotčených dětí, a to na základě jejich dobrovolnosti a s ohledem na jejich individuální podmínky.
- Způsob realizace distančního vzdělávání - škola je povinna poskytovat distanční vzdělávání v důsledku krizových nebo mimořádných opatření, výuka bude realizována pomocí pracovních listů, které připraví paní učitelky (nakopírují), dětem mohou být zadávány pracovní úkoly také přes webové stránky školy či formou hromadných sms, emailem, …
4.5 Vzdělávání dětí od dvou do tří let
- Vzdělávací činnosti jsou realizovány v menších skupinách či individuálně, podle potřeb a volby dětí. Ve vzdělávání dětí mladších tří let převládají spontánní činnosti nad řízenými. V plné míře akceptujeme vývojová specifika (individualizace a diferenciace). Při plánování vzdělávací nabídky pro děti mladší tří let, vycházíme z jednoduchých principů (jednoduchost, časová nenáročnost, známé prostředí a nejbližší okolí, smysluplnost a podnětnost, dostatek prostoru a času pro volný pohyb a hru dítěte). Při vzdělávání dětí od dvou do tří let maximálně využíváme metody práce vhodné pro tuto věkovou kategorii (situační učení, spontánní sociální učení (nápodoba), prožitkové učení, učení hrou a činnostmi).
- Učitel uplatňuje k dítěti laskavě důsledný přístup, dítě pozitivně přijímá.
- Je zajištěn vyhovující režim dne, který respektuje potřeby dětí (zejména pravidelnost, dostatek času na realizaci činností, úprava času stravování, dostatečný odpočinek).
- Mateřská škola vytváří podmínky pro adaptaci dítěte v souladu s jeho individuálními potřebami. Pro příchod dětí ve věku od dvou do tří let nemáme stanovenu pevnou hodinu, vždy se domlouváme s rodiči individuálně, tak, aby dítěti nebyl pobyt v mateřské škole uměle prodlužován (to znamená, že pokud rodič pracuje od 9 hodin, může dítě vodit před 9. hodinou, nemusí být v mateřské škole již např. do 8 hodin). Přitom platí pravidla pro pravidelnost a včasné omlouvání nepřítomnosti dítěte.
4.6 Systém péče o děti s přiznanými podpůrnými opatřeními
- 1) Podpůrná opatření prvního stupně
- Ředitel mateřské školy rozhodne o poskytování podpůrných opatření prvního stupně bez doporučení školského poradenského zařízení i bez informovaného souhlasu zákonného zástupce. Tím není dotčeno právo zákonného zástupce na informace o průběhu a výsledcích vzdělávání dítěte (§ 21 školského zákona).
- Učitel mateřské školy zpracuje plán pedagogické podpory, ve kterém bude upravena organizace a hodnocení vzdělávání dítěte včetně úpravy metod a forem práce a projedná jej s ředitelem školy. Pokud by nepostačovala podpůrná opatření prvního stupně (po vyhodnocení plánu pedagogické podpory) doporučí ředitel školy využití poradenské pomoci školského poradenského zařízení za účelem posouzení speciálních vzdělávacích dítěte (§ 16 odst. 4 a 5 školského zákona a § 2 a § 10 vyhlášky č. 27/2016 Sb.)
- 2) Podpůrná opatření druhého až pátého stupně
- Podmínkou pro uplatnění podpůrného opatření 2 až 5 stupně je doporučení školského poradenského zařízení a s informovaným souhlasem zákonného zástupce dítěte. K poskytnutí poradenské pomoci školského poradenského zařízení dojde na základě vlastního uvážení zákonného zástupce, doporučení ředitele mateřské školy nebo OSPOD.
- Ředitel školy určí pedagogického pracovníka odpovědného za spolupráci se školským poradenským zařízením v souvislosti s doporučením podpůrných opatření dítěti se speciálními vzdělávacími potřebami (11 vyhlášky č. 27/2016 Sb.).
- Ředitel školy zahájí poskytování podpůrných opatření 2 až 5 stupně bezodkladně po obdržení doporučení školského poradenského zařízení a získání informovaného souhlasu zákonného zástupce.
- Ředitel školy průběžně vyhodnocuje poskytování podpůrných opatření, nejméně však jedenkrát ročně, v případě souvisejících okolností častěji.
- Ukončení poskytování podpůrného opatření 2 až 5 stupně - je-li z doporučení školského poradenského zařízení zřejmé, že podpůrná opatření 2 až 5 stupně již nejsou potřeba. V takovém případě se nevyžaduje informovaný souhlas zákonného zástupce, s ním se pouze projedná (§ 16 odst. 4 školského zákona a § 11, § 12 a § 16 vyhlášky č. 27/2016 Sb.)
4.7 Vzdělávání dětí nadaných
- Mateřská škola vytváří ve svém školním vzdělávacím programu a při jeho realizaci podmínky k co největšímu využití potenciálu každého dítěte s ohledem na jeho individuální možnosti. To platí v plné míře i pro vzdělávání dětí nadaných.
- Mateřská škola je povinna zajistit realizaci všech stanovených podpůrných opatření.
4.8 Vzdělávání cizinců v MŠ
- Dětem s nedostatečnou znalostí českého jazyka poskytujeme jazykovou přípravu pro zajištění plynulého přechodu do základního vzdělávání.
- Ředitelka mateřské školy zřídí skupinu pro bezplatnou jazykovou přípravu pro zajištění plynulého přechodu do základního vzdělávání v souladu s vyhláškou č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů, pokud jsou v mateřské škole alespoň 4 cizinci v povinném předškolním vzdělávání. Vzdělávání ve skupině pro jazykovou přípravu je rozděleno do dvou nebo více bloků (dle potřeby) v průběhu týdne.
- Ředitelka mateřské školy může na základě posouzení potřebnosti jazykové podpory dítěte zařadit do skupiny pro jazykovou přípravu rovněž jiné děti, než jsou cizinci v povinném předškolním vzdělávání, pokud to není na újmu kvality jazykové přípravy.
- Jako podpůrný materiál je využíváno Kurikulum češtiny jako druhého jazyka pro povinné předškolní vzdělávání.
4.9 Účast na akcích pořádaných mateřskou školou
- Dítě má právo účastnit se akcí pořádaných školou a dalších mimoškolních aktivit, na které je zákonný zástupce přihlásí.
- Nepřítomnost dítěte na mimoškolních akcích musí být řádně včas omluvena zákonným zástupcem.
4.10 Informování o průběhu a výsledcích vzdělávání
- Zákonní zástupci dítěte mají právo na přístup k informacím o průběhu a výsledcích výchovy a vzdělávání dítěte a dalším informacím, které vyplývají z docházky dítěte do mateřské školy.
- Zákonní zástupci dítěte se mohou informovat o cílech, formách a obsahu vzdělávání uplatněných v MŠ ve školním vzdělávacím programu, který je veřejně přístupný s dalšími dokumenty na vyžádání u ředitelky nebo vedoucí učitelky MŠ.
- Zákonní zástupci dítěte jsou včas informováni o připravovaných akcích v MŠ formou písemného upozornění na nástěnkách, sdělením učitelek osobně, a prostřednictvím webových stránek školy.
- Základní poradenskou pomoc jsou povinni poskytnout všichni učitelé školy, především ředitel mateřské školy a třídní učitelé.
- Informace jsou zákonným zástupcům poskytovány prostřednictvím … (třídní schůzky, osobní konzultace, …).
- Další informace jsou poskytovány prostřednictvím … (školní dokumentace, webové stránky školy, vývěsky, sociální uzavřené skupiny
- Zákonní zástupci dítěte se mohou během roku průběžně informovat u učitelek o průběhu a výsledcích vzdělávání dítěte
- Zákonní zástupci dítěte jsou na rodičovských schůzkách informováni o všech rozhodnutích MŠ týkajících se vzdělávání dětí.
4.11 Oznamování skutečností podle § 22 odst. 2
písm. a) a c) a odst. 3 písm. a) a c) školského zákona
- Zákonní zástupci jsou povinni informovat mateřskou školu o změně zdravotní způsobilosti, zdravotních obtížích dítěte nebo jiných závažných skutečnostech, které by mohly mít vliv na průběh vzdělávání.
4.12 Podmínky stanovení a výběru úplaty za předškolní vzdělávání
- Od 1.1.2024 určuje výši úplaty za předškolní vzdělávání zřizovatel, tedy město Králíky. Po dohodě s ředitelkou MŠ zůstává i nadále úplata za předškolní vzdělává ve stejné výši, Mateřská škola, Moravská, Králíky, okres Ústí nad Orlicí 450,- za měsíc a odloučené pracoviště Červený Potok 320,- za měsíc.
- V případě omezení nebo přerušení provozu mateřské školy po dobu delší než 5 vyučovacích dnů, bude stanovena výše úplaty poměrně k plné výši úplaty.
- Pro dítě, které se v souladu s § 34 odst. 10 školského zákona nezapočítává do počtu dětí v mateřské škole pro účely posouzení souladu s nejvyšším povoleným počtem dětí zapsaným v rejstříku škol a školských zařízení, stanoví výši úplaty ředitelka mateřské školy, nejvýše však ve výši odpovídající 2/3 výše úplaty v příslušném provozu.
- Osvobozen od úhrady za předškolní vzdělávání může být:
- zákonný zástupce dítěte, který pobírá opakující se dávku pomoci v hmotné nouzi,
- zákonný zástupce nezaopatřeného dítěte, pokud tomuto dítěti náleží zvýšení příspěvku na péči,
- zákonný zástupce dítěte, který pobírá přídavky na dítě,
- rodič, kterému náleží zvýšení příspěvku na péči z důvodu péče o nezaopatřené dítě, nebo
- fyzická osoba, která o dítě osobně pečuje a z důvodu péče o toto dítě pobírá dávky pěstounské péče,
- pokud tuto skutečnost prokáže řediteli mateřské školy.
- Zákonný zástupce musí o snížení nebo prominutí úplaty sám písemně požádat. Na základě této žádosti rozhodne ředitelka o prominutí úplaty.
5. Provoz a vnitřní režim školy
(§ 30 odst. 1 písm. b) školského zákona)
5.1 Provoz mateřské školy
- Mateřská škola, Moravská, Králíky, okres Ústí nad Orlicí poskytuje předškolní vzdělávání na adrese:
- a) Moravská 651, Králíky 561 69
- b) Červený Potok 78, Králíky 561 69 – odloučené pracoviště
- MŠ Moravská, Králíky
- Celodenní provoz MŠ je od 6.15 do 16.15 hodin
- Počet tříd: 4 (1 třída logopedická)
- MŠ Červený Potok
- Celodenní provoz MŠ je od 6.30 do 16.00 hodin
- Počet tříd: 2
- MŠ Červený Potok svážíme a rozvážíme děti z Králík a Dolní Moravy
5.2 Organizace předškolního vzdělávání
- MŠ Moravská má čtyři třídy, zelené oddělení – logo třída, naplňována do počtu 14-ti dětí, které jsou doporučeny SPC. V této třídě pracuje asistent pedagoga. Červené oddělení, třída pro děti předškolní, popřípadě doplněna dětmi mladšími. Třída modrá je pro mladší děti, stejně jako třída žlutá.
- MŠ Červený Potok má dvě třídy. První třída „Mrňouskové“ je složena z dětí mladších tří let a je doplněna dětmi staršími. Druhá třída „Šikulové“ je tvořena dětmi plnící povinné předškolní vzdělávání, dětmi s odkladem školní docházky a je doplněna mladšími dětmi.
- Provoz MŠ je uveden výše, rodiče jsou povinni vyzvednout si dítě tak, aby škola mohla být v danou dobu uzavřena.
- Je vhodné přivádět dítě do MŠ nejdéle do 8.30 hod., aby nebyl narušen režim dne. Dítě lze výjimečně přivést i později na základě předchozí domluvy s učitelkou ve třídě.
- Děti, které jdou domů po obědě, prosím vyzvedávejte v danou dobu – mladší děti od 12:00 hod. do 12:15hod. a starší děti od 12:15 do 12.30 hod.
- Děti, které jsou do MŠ přijaty, by ji měly navštěvovat pravidelně, zvláště v období zvykání. V případě, že dítě bez omluvy nechodí do MŠ po dobu delší než dva týdny, může ředitelka školy rozhodnout o ukončení docházky dítěte do MŠ.
- v Nepřítomnost dítěte, musí rodič, pokud je známa – předem, pokud není předem známa – neprodleně, včas nahlásit a dítě omluvit: ústně nebo telefonicky do 9:30 hod. Rodič musí také stejným způsobem předem nahlásit odchod dítěte z MŠ v jinou dobu, než je běžně zvykem.
- Doporučujeme rodičům, aby své děti zvykaly na určitý stálý režim (např. doba vstávání, doba oběda, doba odpočinku.) i v rodině, děti se pak lépe vyrovnávají s novými a nezvyklými situacemi – lépe se adaptují, pokud se mohou opřít o určité neměnné body, které jsou jim známé.
- Rodiče vodí do školy dítě oblečené tak, aby se mohlo samostatně svlékat a oblékat (zapínání vpředu), a aby se mohlo volně pohybovat. Obuv musí být pevná, akorát velká. Veškeré oblečení a obutí musí být označeno.
- Každé dítě musí mít jeden oděv do třídy a jiný oděv na pobyt venku, ve skříňce náhradní prádlo. Sledujte počasí a podle něj oblékejte děti, denně chodíme ven. Pouze při velmi nevlídných podmínkách je pobyt venku zkrácen či zrušen.
- UČITELKA NERUČÍ ZA PŘÍPADNÉ POŠKOZENÍ NEBO ZTRÁTU CENNÝCH, NAPŘ. ZLATÝCH PŘEDMĚTŮ PŘINESENÝCH Z DOMOVA. STEJNĚ TAK NERUČÍ ZA PŘÍPADNÉ UŠPINĚNÍ OBLEČENÍ DĚTÍ.
- Doba odpočinku – děti do spánku nenutíme, respektujeme jejich biologické potřeby, pokud děti neusnou, mohou pouze odpočívat, prohlížet si knížku nebo provádět podobné klidové činnosti, nesmí ale rušit spánek ostatních dětí.
- Informace o připravovaných akcích v MŠ jsou vždy včas oznamovány na nástěnkách, zapsány ve skupinách na sociálních sítích, nebo na webových stránkách školy. Doporučujeme zákonným zástupcům pravidelně sledovat nástěnky a webové stránky školy.
- Dítě v MŠ potřebuje: celé náhradní oblečení, sportovní oblečení na školní zahradu, přezůvky (bačkory), pláštěnku. Je vhodné dětem věci označit či podepsat. Boty typu CROCS je z bezpečnostních důvodů v MŠ i na zahradě zakázáno využívat.
5.3 Organizace dne v mateřské škole
1) Mateřská škola Moravská
- 6.15 – 8.20
- v doba určená pro příchod dětí do mateřské školy a předání dítěte učitelkám MŠ k předškolnímu vzdělávání
- 6.15 – 9.45
- v děti již přítomné v mateřské škole vykonávají volně spontánní zájmové aktivity, čas pro komunitní kruh, řízené činnosti a aktivity zaměřené na výchovu a vzdělávání dětí, na jejich citový, rozumový a tělesný rozvoj, prováděné podle školního vzdělávacího programu, prevence
- 8.25 – 8.45
- v dopolední svačina – modré a žluté oddělení
- 8.45 – 9.05
- v dopolední svačina – zelené a červené oddělení
- 9.30 – 11.30 – modré a žluté oddělení
- 10.00 – 12.00 – zelené a červené oddělení
- v pobyt dětí venku, při kterém probíhají řízené činnosti a aktivity zaměřené na výchovu a vzdělávání dětí, na jejich citový, rozumový a tělesný rozvoj a prováděné podle školního vzdělávacího programu s důrazem na pohybové aktivity, seznamování s přírodou, s přírodními jevy a s okolním světem, délka pobytu venku je přizpůsobena aktuálním venkovním podmínkám (v případě nepříznivého počasí, může být pobyt venku zkrácen, nebo ve výjimečných situacích zrušen, pak následují řízené činnosti a aktivity zaměřené na výchovu a vzdělávání dětí ve třídě)
- 11.30 – 12.00
- v hygiena a oběd – modré a žluté oddělení
- 12.00 – 12.30
- v hygiena a oběd – zelené a červené oddělení
- 12.00 – 12.15
- v odchod dětí po obědě domů, hygiena, příprava na odpočinek – modré a žluté oddělení
- 12.30 – 12.45
- v odchod dětí po obědě domů, hygiena, příprava na odpočinek – zelené a červené oddělení
- 12.15 – 14.00
- v spánek a odpočinek dětí respektující rozdílné potřeby dětí, individuální práce s dětmi s nižší potřebou spánku – modré a žluté oddělení
- 12.45 – 14.30
- v spánek a odpočinek dětí respektující rozdílné potřeby dětí, individuální práce s dětmi s nižší potřebou spánku – zelené a červené oddělení
- 14.00 – 14.30
- v hygiena a odpolední svačina – modré a žluté oddělení
- 14.30 – 14.50
- v hygiena a odpolední svačina – zelené a červené oddělení
- 14:30 – 16.15
- v odpolední zájmové činnosti, pobyt na zahradě MŠ, rozchod dětí – modré a žluté oddělení
- 14:50 – 16:15
- v odpolední zájmové činnosti, pobyt na zahradě MŠ, rozchod dětí – zelené a červené oddělení
2) Mateřská škola Červený Potok
- 6.30 – 8.20
- v doba určená pro příchod dětí do mateřské školy a předání dítěte učitelkám MŠ k předškolnímu vzdělávání
- 6.30 – 9.45
- v děti již přítomné v mateřské škole vykonávají volně spontánní zájmové aktivity, čas pro komunitní kruh, řízené činnosti a aktivity zaměřené na výchovu a vzdělávání dětí, na jejich citový, rozumový a tělesný rozvoj, prováděné podle školního vzdělávacího programu, prevence
- 8.20 – 8.40
- v dopolední svačina – 1. třída
- 8.45 – 9.00
- v dopolední svačina – 2. třída
- 9.15 – 11.15 – 1. třída
- 9.45 – 11.45 – 2. třída
- v pobyt dětí venku, při kterém probíhají řízené činnosti a aktivity zaměřené na výchovu a vzdělávání dětí, na jejich citový, rozumový a tělesný rozvoj a prováděné podle školního vzdělávacího programu s důrazem na pohybové aktivity, seznamování s přírodou, s přírodními jevy a s okolním světem (v případě nepříznivého počasí řízené činnosti a aktivity zaměřené na výchovu a vzdělávání dětí ve třídě)
- 11.15 – 11.45
- v hygiena a oběd – 1. třída
- 11.45 – 12.15
- v hygiena a oběd – 2. třída
- 11.45 – 12.00
- v odchod dětí po obědě domů, hygiena, příprava na odpočinek – 1. třída
- 12.15 – 12.30
- v odchod dětí po obědě domů, hygiena, příprava na odpočinek – 2. třída
- 12.00 – 14.00
- v spánek a odpočinek dětí respektující rozdílné potřeby dětí, individuální práce s dětmi s nižší potřebou spánku – 1. třída
- 12.30 – 14.20
- v spánek a odpočinek dětí respektující rozdílné potřeby dětí, individuální práce s dětmi s nižší potřebou spánku – 2. třída
- 14.00 – 14.20
- v hygiena a odpolední svačina – 1. třída
- 14.20 – 14.35
- v hygiena a odpolední svačina – 2. třída
- 14:20 – 16.00
- v odpolední zájmové činnosti, pobyt na zahradě MŠ, rozchod dětí – 1. třída
- 14:35 – 16:00
- v odpolední zájmové činnosti, pobyt na zahradě MŠ, rozchod dětí – 2. třída
- Režim v obou mateřských školách je volný, flexibilní a pružně se přizpůsobuje aktuálním potřebám probíhajících aktivit. Pevně je stanovena pouze doba podávání jídla Všechny děti
po obědě odpočívají při poslechu pohádky, dále je délka odpočinku přizpůsobena individuálním potřebám dětí.
5.4 Obsah předškolního vzdělávání
- Mateřská škola je druhem školy, předškolní vzdělávání zajišťují učitelé MŠ s odborným vzděláním.
- Vyučovacím jazykem je jazyk český.
- Vzdělávání v mateřské škole se uskutečňuje podle Školního vzdělávacího programu (dále ŠVP PV), který je zpracován podle podmínek školy a v souladu se státním Rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání.
- ŠVP PV vydává ředitelka školy. ŠVP PV je volně k nahlédnutí u ředitelky (zástupkyně ředitelky školy). Na třídách pracujeme podle třídního programu (dále TP), který vychází ze školního programu a který je k nahlédnutí ve třídě u paní učitelek.
- Ve škole vzděláváme všechny děti ve všech oblastech výchovy: tělesné, pracovní, estetické (hudební, výtvarné), rozumové (poznávací, jazykové, matematické, digitální) a mravní, přiměřeně jejich věku, vývoji a schopnostem.
- Snažíme se, aby děti, které od nás odcházejí do základní školy, byly připraveny po všech stránkách. Pokud dítě není na vstup do ZŠ z jakýchkoliv důvodů připraveno, učitelky doporučí pro dítě odklad školní docházky.
- Pobyty dětí venku se realizují podle počasí na školní zahradě, v okolí MŠ (vycházky do okolí, hřiště a sportovní plochy v okolí) nebo v menší míře i tematickými návštěvami vzdálenějších míst města (parky, výstavy, ...).
- Škola organizuje podle zájmu rodičů i jiné aktivity, které zajišťují jiné subjekty a které jsou úplatné (lyžařský výcvik, plavecký výcvik …). Tyto aktivity nejsou pro děti povinné, o jejich účasti rozhodují rodiče.
5.5 Provoz mateřské školy o hlavních prázdninách
- Provoz MŠ lze podle místních podmínek omezit nebo přerušit v měsíci červenci nebo srpnu, popřípadě v obou měsících. Rozsah omezení nebo přerušení stanoví ředitelka MŠ.
- V době hlavních prázdnin je MŠ na předem stanovenou dobu uzavřena z důvodu nutné údržby MŠ a čerpání dovolených zaměstnanců.
- Informaci o omezení nebo přerušení provozu zveřejní ředitelka MŠ na přístupném místě ve škole nejméně 2 měsíce předem, také na webových stránkách školy.
- V odůvodněných případech lze v MŠ přerušit nebo omezit provoz i v době vedlejších prázdnin (vánoční, pololetní, velikonoční prázdniny, které probíhají na ZŠ, tato skutečnost bude předem projednána se zřizovatelem) a včas oznámena
- Provoz mateřské školy lze ze závažných důvodů a po projednání se zřizovatelem omezit nebo přerušit i v jiném období než stanoveném v odstavci 1. Za závažné důvody se považují organizační či technické příčiny, které znemožňují řádné poskytování předškolního vzdělávání. Informaci o omezení nebo přerušení provozu zveřejní ředitel mateřské školy na přístupném místě ve škole neprodleně poté, co o omezení nebo přerušení provozu rozhodne. V době přerušení jednoho z pracovišť naší školy, lze nabídnout docházku dítěte na druhém pracovišti školy (mimo prázdninové uzavření obou škol souběžně).
5.6 Organizace stravování dětí
- Při přijetí dítěte do mateřské školy stanoví ředitelka po dohodě s rodiči způsob a rozsah stravování dítěte. Rozsah se stanoví tak, aby se dítě, je-li v době podávání jídla přítomno v mateřské škole, stravovalo vždy.
- Dítě přihlášené k celodennímu pobytu v mateřské škole má právo denně odebrat dopolední svačinu, oběd a odpolední svačinu. Kromě jídel zajišťuje jídelna pitný režim (čaje, ovocné šťávy, vitamínové nápoje, minerálky). Děti mají možnost pitného režimu v průběhu celého pobytu v mateřské škole v samoobslužném režimu podle vlastního pocitu žízně.
- Stravné činí: Děti, které v daném školním roce dosáhnou 3 – 6 let, platí celodenní stravné 44,- Kč (ranní svačina 11,- oběd 22,- a odpolední svačina 11,-), děti s odkladem školní docházky, které dovrší v daném školním roce 7 let, mají vyšší cenu oběda – 27,- Kč, pak je tedy celodenní stravné 49,- Kč.
- Jakékoliv změny ve stravování (odhlášení a přihlášení ke stravě) musí rodič nahlásit den předem do 10:30 hod. ústně nebo telefonicky do MŠ. Pokud dítě z důvodů nepředpokládané nemoci nelze včas odhlásit, mohou si rodiče pro stravu přijít pouze první den této nepřítomnosti, a to v době od 11.00 hod. do 11.30 hod.
- Stravné musí být placeno včas.
- MŠ Moravská probíhá platba na účet – č. účtu 35 – 1327001309/0800
- MŠ Červený Potok probíhá platba v určeném termínu v hotovosti u paní školnice
- Při přípravě jídel postupuje školní jídelna podle vyhlášky č. 107/2005 Sb., o školním stravování a řídí se platnými výživovými normami a zásadami zdravé výživy.
- Podávání svačin:
- MŠ Moravská - modré a žluté oddělení 8:25 – 8:45 hod., 14:00 – 14:30 hod.
- - zelené a červené oddělení 8:45 – 9:05 hod., 14:30 – 14:50 hod.
- MŠ Červený Potok - 1. třída – 8:20 – 8:40 hod., 14:00 – 14:20 hod.
- - 2. třída – 8:45 – 9:00 hod., 14:20 – 14:35 hod.
- Podávání obědů:
- MŠ Moravská - modré a žluté oddělení 11:30 12:00 hod.
- - zelené a červené oddělení 12:00 – 12:30 hod.
- MŠ Červený Potok - 1. třída – 11:15 – 11:45 hod.
- - 2. třída – 11:45 – 12:10 hod.
- Systém podávání svačin: mladší děti si samy derou tácek a jídlo, předškolní děti – samoobslužný – samy si mažou pomazánku, …, mladším dětem pomáhá učitelka s naléváním pití.
- Systém podávání obědů: vydávají kuchařky, děti si chodí samy pro druhé jídlo, pedagogický dohled zajišťují učitelé.
5.7 Organizace vzdělávání mimo budovu školy
- Mateřská škola může organizovat školní výlety a další akce související s výchovně vzdělávací činností školy.
- Mateřská škola informuje zákonné zástupce v dostatečném předstihu o akcích pořádaných mateřskou školou … (písemné sdělením na nástěnkách, web. stránkách školy, a ústní sdělením učitelů MŠ).
- Souhlas s účastí dítěte na mimoškolních akcích podá zákonný zástupce písemně prostřednictvím stanoveného formuláře školy.
- Odchod dětí na mimoškolní akci a příchod dětí z mimoškolní akce organizuje doprovázející učitel MŠ po dohodě se zákonnými zástupci dětí.
5.8 Předávání dětí zákonným zástupcům
- Děti se přijímají v době od 6:15 hod. do 8:30 hod. (odloučené pracoviště Červený Potok od 6:30 do 8:30 hod.)
- Po předchozí dohodě se zákonnými zástupci se lze dostavit s dítětem i v jinou dobu.
- Z důvodu zajištění bezpečnosti dětí a ochrany majetku školy je MŠ uzamčena. Po zazvonění pustí zákonné zástupce a dítě zaměstnanec školy do budovy MŠ.
- Zákonní zástupci pobývají v mateřské škole jen po dobu nezbytně nutnou pro převlečení dítěte do oblečení určenému ke vzdělávání a předání dítěte učiteli MŠ a po dobu jednání s učiteli MŠ týkajících se vzdělávání dítěte.
- Zákonní zástupci převlékají děti v šatně. Oblečení jim ukládají do označených skříněk, boty do botníků. Děti by měly mít své věci označené, nedochází tím k záměně.
- Zákonní zástupci jsou povinni přivádět děti do třídy a osobně je předat učiteli MŠ, informovat je o zdravotním stavu dítěte.
- Zákonní zástupci neponechávají děti v šatně nikdy samotné a respektují tato pravidla:
- - děti do MŠ nebudou přebírány před zahájením provozu, tj. před 6:15 hod. (odloučené pracoviště Červený Potok před 6:30 hod.)
- - děti z MŠ smí vyzvedávat pouze zákonní zástupci dětí a osoby jimi pověřené,
- Děti, které chodí po obědě, si vyzvedávají zákonní zástupci mezi 11:00 – 12:30 hod.
- Ostatní děti se rozcházejí mezi 14:30 až 16:15 hod. (odloučené pracoviště Červený Potok do 16:00 hod.) V případě, že si zákonní zástupci potřebují dítě vyzvednout před odpolední svačinou, nahlásí tuto skutečnost při příchodu dítěte do MŠ.
- Zákonní zástupci dítěte mohou pověřit jinou osobu pro jeho přebírání a předávání při vzdělávání v mateřské škole. Vystavené písemné pověření podepsané zákonnými zástupci dítěte předají zákonní zástupci řediteli mateřské školy, nebo paní učitelce na třídě. V případě, že pověřená osoba narušuje chod školy, bude toto pověření zrušeno.
- Pokud si pověřená osoba nevyzvedne dítě do stanovené doby, učitel MŠ …
a) pokusí se pověřené osoby kontaktovat telefonicky,
b) informuje telefonicky ředitelku školy,
c) obrátí se na Policii ČR. - (pozn.: Učitelka si však nemůže vzít dítě domů, ani jí nelze tuto povinnost uložit. Podle § 5 vyhlášky č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání, právnická osoba vykonávající činnost mateřské školy vykonává dohled nad dítětem až do doby, kdy je učitel MŠ předá jeho zákonnému zástupci nebo jím pověřené osobě. Dobu, po kterou učitelka s dítětem zůstává po skončení své pracovní doby, je nutno posuzovat jako nařízenou práci přesčas. V této době by však měla s dítětem setrvávat na území mateřské školy.)
- V případě, že dítě není po hodině ukončení stanovené doby činnosti školy (17.15 hodin), (odloučené pracoviště Červený Potok 17:00), včas převzato zákonnými zástupci, odpovídá za jeho bezpečnost i nadále učitel MŠ. Řídí se doporučeným postupem MŠMT, který je podle § 15 zákona č. 359/1999 Sb. o sociálně právní ochraně dětí, ve znění pozdějších předpisů, povinen zajistit dítěti neodkladnou péči. Pokusí se telefonicky zákonné zástupce kontaktovat. Při neúspěšném pokusu kontaktu, se obrátí na Městskou policii (156), nebo na Polici ČR (155) podle § 43 zákona č. 283/1991 Sb., o Policii České republiky, ve znění pozdějších předpisů, má každý právo obrátit se na policistu a policejní útvary se žádostí o pomoc, nebo odboru sociálně právní ochrany dětí s výzvou k převzetí péče o dítě.
5.9 Výkon dohledu nad dětmi
- Ředitel školy zabezpečuje prostřednictvím učitelů školy dohled nad dětmi, a to při školní i mimoškolní výchově a vzdělávání, při všech aktivitách organizovaných mateřskou školou.
- Dohled nad dětmi je zajištěn po celou dobu jejich pobytu v mateřské škole a na akcích organizovaných mateřskou školou.
- Za bezpečnost dětí v MŠ odpovídají po celou dobu práce s dětmi učitelé MŠ, a to od doby převzetí dětí od jejich zástupce nebo jím pověřené osoby, až do doby jejich předání zástupci dítěte nebo jím pověřené osobě.
- Učitel je osobně zodpovědný za bezpečnost svěřených dětí od doby jejich převzetí od zákonných zástupců, pověřené osoby nebo jiného učitele MŠ do doby jejich předání zákonným zástupcům, pověřeným osobám nebo jinému učiteli školy.
- Učitel MŠ pověřený dohledem má neustále přehled o všech dětech, za které zodpovídá, průběžně kontroluje jejich počet. Při závažných důvodech si zajistí dohled jiné pracovnice MŠ.
- Učitel MŠ má trvale přehled o dětech, průběžně kontroluje jejich počet, sleduje případný odchod a návrat na WC apod. a podle potřeby kontroluje další prostory, ve kterých se děti pohybují. Při denním pobytu nenechává děti bez dozoru, a to ani v době jejich odpočinku. V krajním případě vyžádá zastoupení dalším odpovědným zaměstnancem.
- Učitel MŠ průběžně kontroluje všechny prostory, ve kterých se děti pohybují (třídy, herna, sociální zařízení, šatna, ...).
- Učitel MŠ při hře ve třídě dbá, aby si děti hrály klidně, sleduje jejich hru, předchází konfliktům. Nedovolí dětem nosit do MŠ nebezpečné předměty nebo hračky.
- Při přesunech dětí na zájmové a jiné aktivity děti vždy doprovází učitelka nebo pověřená osoba.
- Učitel MŠ dbá při tělovýchovných aktivitách zvýšené pozornosti o bezpečnost dětí. Upozorňuje na případné nebezpečí, zajišťuje soustavnou pomoc při cvičení. Bývá vždy na nejrizikovějším místě. Před zahájením cvičení v tělocvičně musí zkontrolovat, zda je v tělocvičně nářadí v pořádku.
- Při pobytu dětí na školní zahradě nedovolí učitel MŠ bez dohledu na průlezky, houpačky a jiné nářadí, kde hrozí nebezpečí úrazu. Nedovolí jim též samostatné vzdálení do prostor, kam sama nevidí, kde nemůže mít o dětech přehled.
- Při vycházkách se učí děti chodit ve dvojicích, chodí po chodníku, maximálně se vyhýbají frekventovaným ulicím. Učitelé MŠ dbají na bezpečné přecházení vozovky. Průběžně seznamují děti s pravidly bezpečného chování na ulici a v dopravě.
- Při volném pohybu dětí na vhodném místě učitel MŠ kontroluje prostor z hlediska bezpečnosti a trvale předchází možnosti úrazu dětí.
- Při pobytu dětí mimo areál MŠ učitel MŠ průběžně kontroluje počet dětí a má o dětech stálý přehled.
- Ředitel školy určuje při vyšším počtu dětí nebo při specifických činnostech (plavání, výlet, škola v přírodě, …), nebo při pobytu v prostředí náročném na bezpečnost dětí další zletilou osobu způsobilou k právním úkonům zajišťující bezpečnost dětí (nepedagogický pracovník školy).
- Při dohledu nad dětmi u jiného právního subjektu (hřiště obce, škola v přírodě, plavecký bazén, …) se pedagogický dohled řídí řádem platným pro daný objekt.
- Nepedagogičtí pracovníci vykonávají dohled nad dětmi podle pokynů ředitele školy, o náležitostech dohledu jsou písemně poučeni.
- Všichni zaměstnanci školy během celé pracovní doby reagují na všechny skutečnosti, které by ohrozily bezpečnost školy (cizí osoba v budově, ohrožení dětí, nefunkční technické zabezpečení).
- V průběhu dohledu nad dětmi vyučující nevykonává jinou činnost s dohledem nesouvisející.
5.10 Provoz školy v případě podezření na výskyt nákazou COVID – 19
- Tento pokyn stanovuje provozní podmínky školy v od 1. 9. 2020 vzhledem ke COVID - 19.
- Tento pokyn je zpracován na základě metodického pokynu MŠMT – Provoz škol a školských zařízení ve školním roce 2020/2021 vzhledem ke COVID – 19.
- Nutno sledovat aktuální hygienická opatření a řídit se jimi
I. Opatření školy v souvislosti s možným výskytem COVID – 19
- a) Onemocnění dítěte se hlásí neprodleně učitelce MŠ
- b) Onemocnění zaměstnance se hlásí ředitelce či vedoucí učitelce a následně ředitelce MŠ (odloučené pracoviště)
- c) Aktuální informace související s COVID – 19 jsou zveřejněny na nástěnce při vstupu do budovy
- d) Výlety, kulturní a sportovní akce budou pořádány v ohledu na aktuální situaci ve výskytu COVID-19, budou dodržována veškerá hygienická opatření (desinfekce, dostatečné odstupy, větrání, …
- II. Povinnosti pedagogických zaměstnanců
- a) Učitelky MŠ provedou na začátku školního roku aktualizaci (kontrolu) kontaktů na zákonné zástupce (telefonní čísla, e-maily apod.)
- b) Učitelky MŠ provedou na začátku školního roku poučení dětí o zásadách osobní a respirační hygieny.
- c) Učitelky MŠ průběžně kontrolují dodržování zásad osobní respirační hygieny.
- d) Musí být zajištěno pravidelné větrání herny / ložnice - průběžně podle klimatických podmínek.
- e) Školnice MŠ hlídá a doplňuje dávkovače mýdla, desinfekce, …
- f) Všichni zaměstnanci školy jdou dětem příkladem a dbají na dodržování všech aktuálních hygienických pravidel a opatření dětmi.
- III. Povinnosti při úklidu
- a) Provádět průběžně kontrolu a doplňování vybavení WC - tekuté mýdlo, papírové ručníky /pokud budou‚ (v MŠ mohou být i látkové)
- b) Výměna a praní ručníků se provádí nejméně 1x týdně, nebo i častěji, dle potřeby
- c) Průběžně vynášet odpadkový koš na WC.
- d) Provádět kontrolu a doplňování dávkovače na dezinfekci rukou u hlavního vchodu
- e) Provádět průběžně, minimálně 1x denně dezinfekci baterií, madel splachování, sedátek na WC.
- f) Provádět průběžně, minimálně 1x denně dezinfekci míst ve společných prostorech škol, kterých
se dotýkají osoby (kliky, madla apod.) - g) Provádět 1 x denně dezinfekci podlah, obkladů, umývadel, mís a pisoárů na WC.
- h) Provádět nejméně 1x denně dezinfekci podlah, lavic, židliček, klik u oken, klik a ostatních ploch.
- i) Vynášet nejméně 1 x denně odpadkové koše
- j) Provádět časté a důkladné větrání místností při denním úklidu
- k) Výměna lůžkovin se provádí 1 x 4 týdny, použité lůžkoviny jsou přenášeny ve vhodných obalech
- IV. Další povinnosti zaměstnanců
- a) Všichni zaměstnanci školy jsou povinni hlásit a aktualizovat kontaktní údaje (telefonní čísla, e-maily apod.)
- V. Stravování
- a) Výdej stravy provádí zaměstnanec školy. Při výdeji používá jednorázové rukavice.
- VI. Povinnosti zákonných zástupců
- a) Informovat o důvodu absence dítěte (viz školní řád)
- b) Zajistit vyzvednutí dítěte z MŠ v případě že dítě bude vykazovat některý z možných příznaků COVID- 19
- c) V případě příznaků COVID – 19 kontaktovat telefonicky praktického lékaře.
- d) V případě přetrvávajících příznaků infekčního onemocnění, které jsou projevem chronického onemocnění, včetně alergického onemocnění (rýma, kašel), předložit škole potvrzení praktického lékaře pro děti a dorost (odborného lékaře) potvrzující tuto skutečnost.
- VII. Omezení vstupu osob do školy
- a) Do školy nemohou vstoupit osoby (zaměstnanci, žáci, ostatní osoby) s příznaky infekčního onemocnění.
- b) V případě patrných příznaků COVID – 19 při příchodu dítěte nebude umožněn vstup dítěte do školy.
- VII. Postup školy v případě podezření na výskyt nákazou COVID – 19
- Školy mají povinnost předcházet vzniku a šíření infekčních nemocí, včetně Covid-19. Tuto povinnost naplňují podle zákona o ochraně veřejného zdraví tím, že jsou povinny zajistit „oddělení dítěte, které vykazuje známky akutního onemocnění, od ostatních dětí a zajistit pro ně dohled zletilé fyzické osoby (§7 odst. 3 zákona o ochraně veřejného zdraví).
- Škola nemá povinnost aktivně zjišťovat u jednotlivých dětí příznaky infekčního onemocnění (jako je např. zvýšená teplota, horečka, kašel, rýma, dušnost, bolest v krku, bolest hlavy, bolesti svalů a kloubů, průjem, ztráta chuti a čichu apod.), ale je vhodné těmto příznakům věnovat zvýšenou míru pozornosti a při jejich zjištění (objevení) je nutné volit tento postup:
- a) příznaky jsou patrné již při příchodu dítěte do školy – dítě spolu se zákonným zástupcem není vpuštěno do budovy školy.
- b) příznaky se vyskytnou, jsou patrné v průběhu přítomnosti dítěte ve škole - neprodleně dojde k poskytnutí roušky a umístění samostatné místnosti nebo k jinému způsobu izolace od ostatních přítomných ve škole a současně informování zákonného zástupce dítěte s ohledem na bezodkladné vyzvednutí dítěte/.
- Ve všech uvedených případech škola informuje zákonného zástupce o tom, že má telefonicky kontaktovat praktického lékaře, který rozhodne o dalším postupu.
- Pokud se u zaměstnance školy objeví příznaky infekčního onemocnění (včetně Covid-19), školu nebo aktivitu opustí v nejkratším možném čase s použitím roušky a dodržením dalších obecně známých pravidel chování a jednání při podezření na nákazu tímto virem.
- Dítěti (popřípadě zaměstnanci školy) s přetrvávajícími příznaky infekčního onemocnění, které jsou projevem chronického onemocnění, včetně alergického onemocnění (rýma, kašel), je umožněn vstup do školy pouze v případě, prokáže-li, že netrpí infekční nemocí.
6. Podmínky zajištění bezpečnosti
a ochrany zdraví dětí
a jejich ochrany před sociálně patologickými jevy a před projevy diskriminace, nepřátelství nebo násilí
6.1 Předcházení úrazům, uložení prostředků první pomoci,
kontakty pro poskytnutí pomoci ve škole
- Za bezpečnost a ochranu dětí v době výchovně vzdělávací činnosti odpovídají učitelé mateřské školy (§ 5 odst. 1), 2) a 5) vyhlášky č. 14/2005 Sb.)
- Učitelé MŠ nesmí vykonávat jiné činnosti, které by je odváděly od přímé výchovně vzdělávací činnosti ani administrativní práce, nesmí se vzdalovat z místa, kde svěřené děti pobývají, nenechávají bez dozoru. V případě nezbytné nutnosti vzdálit se je učitel povinen zajistit dozor nad dětmi jiným učitelem MŠ.
- V případě školního úrazu je učitel povinen zajistit prvotní ošetření dítěte, v případě nutnosti i následné lékařské vyšetření či ošetření. Zákonní zástupci jsou bezodkladně vyrozuměni. Učitel MŠ je rovněž zodpovědný za ohlášení úrazu vedení školy a zapsání do Knihy úrazů v ředitelně. Školním úrazem je úraz, který se stal dítěti při výchově a vzdělávání a při činnostech, které s nimi přímo souvisejí. Výchovně vzdělávací činností je účast dětí při výchovné a vzdělávací práci školy, ve škole od vstupu dětí do prostor školy až do odchodu z nich a každá činnost vyplývající z přímé souvislosti s ní.
- Pracovníci školy jsou povinni přihlížet k základním fyziologickým potřebám dětí, vytvářet podmínky pro jejich zdravý vývoj a pro předcházení sociálně patologických jevů. Učitelé MŠ jsou pravidelně proškolováni v otázkách bezpečnosti. Učitelé MŠ jsou povinni dbát, aby děti do MŠ nenosily nebezpečné ozdoby ve vlasech, na rukou a oděvu, které by mohly zapříčinit úraz dětí.
- V případě školního úrazu je učitel MŠ povinen zajistit prvotní ošetření dítěte, v případě nutnosti i následné lékařské vyšetření či ošetření. Zákonní zástupci jsou bezodkladně vyrozuměni. Učitel je rovněž zodpovědný za ohlášení úrazu vedení školy a zapsání do Knihy úrazů v ředitelně. Školním úrazem je úraz, který se stal dítěti při výchově vzdělávání a při činnostech, které s nimi přímo souvisejí.
- Zákonní zástupci dbají na bezpečnost, pořádek a klid ve všech prostorách školy.
- Dětem není dovoleno nosit do MŠ předměty ohrožující jejich zdraví. Nepřípustné jsou především předměty propagující násilí jako (nože, meče, pistole apod.). Nedoporučujeme nosit cennosti (zlaté řetízky apod.). V opačném případě nenese škola žádnou odpovědnost za jejich ztrátu či poškození.
- Učitelé MŠ dodržují následující zásady:
- a) přesuny dětí při pobytu mimo území mateřské školy po pozemních komunikacích
- - děti se přesunují ve skupině po dvou,
- - skupina nad 20 dětí je doprovázena dvěma učiteli
- - skupina využívá chodníků a levé krajnice,
- - vozovku přechází na vyznačených místech – přechodech, není-li přechod, tak na bezpečném místě,
- - při přecházení je možno použít zastavovací terč,
- b) pobyt dětí v přírodě, hra v pískovišti
- - využívají se pouze známá místa,
- - odstraní se všechny nebezpečné věci (sklo, hřebíky atd.),
- - při hrách a pohybových aktivitách dbají učitelé MŠ, aby děti neopustily vymezený prostor,
- - pískoviště jsou čistá, přikrytá plachtou,
- c) pohybové aktivity
- - před cvičením ve třídách zkontrolují učitelé MŠ bezpečnost nářadí a jejich funkčnost.
- - Učitelé MŠ dbají, aby pohybové aktivity byly přiměřené věku dětí.
- Při úrazu dítěte jsou všichni zaměstnanci povinni poskytnout pomoc. V případě potřeby přivolají pomoc, nebo zajistí převoz a doprovod k lékařskému ošetření. Zároveň jsou povinni ihned informovat ředitelku školy a zákonného zástupce dítěte. Každý úraz, i drobný, musí být zaznamenán do knihy úrazů. Záznam o školním úrazu podle vyhlášky č. 64/2005 Sb. v platném znění vyhotovuje škola v případě, že v jeho důsledku vznikla nepřítomnost dítěte na výchovném a vzdělávacím procesu. Na žádost zákonného zástupce je ředitel povinen sepsat záznam vždy, je-li o to požádán i tehdy, jestliže úrazem nebyla zapříčiněna nepřítomnost dítěte ve škole.
- Školním úrazem je rovněž úraz, který se stal dětem při akcích konaných mimo školu, organizovaných školou a uskutečňovaných za dozoru pověřené odpovědné osoby. Jedná se zejména o úrazy dětí na vycházkách, výletech, zájezdech, exkurzích.
- K zajištění bezpečnosti dětí mimo areál mateřské školy stanoví ředitelka počet učitelů MŠ tak, aby na jednoho připadlo nejvýše 20 dětí, výjimečně pak nejvýše 28 dětí, pokud to charakter pobytu dovoluje.
- Při specifických činnostech, například při sportovních činnostech nebo při pobytu dětí v prostoru náročném na bezpečnost bude o bezpečnost dětí pečovat navíc další učitel MŠ, ve výjimečných případech jiná zletilá osoba, která je způsobilá k právním úkonům a která je v pracovněprávním vztahu k mateřské škole.
- Všichni zaměstnanci mateřské školy byli seznámení s bezpečnostními opatřeními při práci s dětmi v mateřské škole a zavazují se je dodržovat.
- Pracovníci školy jsou povinni z míst, kde se pohybují děti, odstranit všechny poškozené hračky a předměty, které by mohly vést k poranění dětí.
- Zákonní zástupci dětí ani jiné osoby se nesmí bez předchozí domluvy s pracovníkem školy samostatně pohybovat v prostorách a areálu mateřské školy, kromě prostor určených k převlékání dětí.
- Vyučující, jemuž byl úraz nahlášen či byl svědkem úrazu, oznámí úraz vedení školy a zajistí do 24 hodin evidenci úrazu v knize úrazů, která je uložena v ředitelně školy.
- Jde-li o úraz, který způsobil, že se dítě neúčastní činnosti školy alespoň dva dny, kromě dne, kdy k úrazu došlo, je nutno sepsat záznam o školním úrazu na stanoveném tiskopise (provést registraci úrazu). Záznam o úrazu musí být sepsán nejpozději do dvou pracovních dnů ode dne nahlášení úrazu a vyplněn pečlivě ve všech odstavcích.
- Učitel MŠ, který vyplňuje hlášení o úrazu, předá zákonnému zástupci dítěte „Zprávu o bolestném“. Zákonný zástupce dítěte ji ihned po skončení léčby přinese vyplněnou ošetřujícím lékařem a předá ředitelce školy.
- Počty přijatých dětí ve třídách mateřské školy:
- (1) Mateřská škola s 1 třídou má nejméně 15 dětí, mateřská škola se 2 a více třídami má nejméně
v průměru 18 dětí ve třídě. Je-li v obci pouze 1 mateřská škola s 1 třídou, má nejméně 13 dětí, jediná mateřská škola v obci se 2 a více třídami má nejméně v průměru 16 dětí ve třídě. - (2) Třída mateřské školy se naplňuje do počtu 24 dětí.
- (3) Za každé ve třídě zařazené dítě s přiznaným podpůrným opatřením čtvrtého nebo pátého stupně se nejvyšší počet dětí ve třídě podle odstavce 2 snižuje o 2 děti; to platí i v případě dítěte s přiznaným podpůrným opatřením třetího stupně z důvodu mentálního postižení. Nejvyšší počet dětí podle odstavce 2 se dále snižuje o 1 za každé dítě s přiznaným podpůrným opatřením třetího stupně, které není uvedeno ve větě první. Postupem podle věty první a druhé lze snížit nejvyšší počet dětí ve třídě nejvýše o 5.
- (4) Snížení počtu dětí podle odstavce 4 se neuplatní u mateřské školy, které v jeho plnění brání plnění povinnosti přednostního přijetí dítěte podle školského zákona nebo dojde-li ke změně stupně podpůrného opatření u dítěte zařazeného ve třídě v průběhu školního roku.
- (5) Dítě, které se vzdělává v mateřské škole pravidelně kratší dobu, než odpovídá příslušnému provozu, a další dítě, které se vzdělává ve zbývající době podle § 34 odst. 10 školského zákona, se zařazují do téže třídy. Pro účely posouzení souladu s nejvyšším počtem dětí ve třídě podle odstavců 2 a 4 se započítává vždy pouze 1 dítě.
- (6) Za každé přijaté dítě, mladší tří let, musí být snížen počet na třídě o 2 děti, do doby, kdy dítě dovrší tří let. Nejvýše se snižuje o 6 dětí na třídě. Snižovat lze z povolené výjimky počtu dětí na třídě.
6.2 První pomoc a ošetření
- Ředitel školy a zdravotník školy zajistí, aby byly vytvořeny podmínky pro včasné poskytnutí první pomoci a lékařského ošetření při úrazech a náhlých onemocněních.
- Všichni zaměstnanci jsou povinni okamžitě poskytovat první pomoc při jakémkoliv úraze, v případě potřeby přivolají lékařskou pomoc, v nezbytně nutném případě zajistí převoz zraněného do zdravotnického zařízení. Také jsou povinni bezodkladně informovat ředitele školy a zákonné zástupce dítěte.
- Rozmístění lékárniček první pomoci s potřebným vybavením je následující: v ředitelně školy
- Ředitel školy zajistí, aby se zásadami poskytování první pomoci byli seznámeni zaměstnanci školy.
- V případě pracovního, školního úrazu nebo jiné zdravotní příhody (dále jen úrazu) poskytne první pomoc dle běžných zdravotnických zásad zdravotník školy, učitel MŠ nebo zaměstnanec konající dohled.
- Zaměstnanec školy provádějící dohled okamžitě telefonicky ohlásí událost vedení školy. V případě potřeby uvědomí záchrannou lékařskou pomoc.
- O případném úrazu dítěte musí být informován zákonný zástupce.
6.3 Prevence sociálně patologických jevů,
prevence a řešení šikany ve škole
- Děti jsou učiteli MŠ v rámci ochrany zdraví dětí před sociálně patologickými jevy a před projevy diskriminace, nepřátelství nebo násilí informovány a vedeny k prosociálnímu chování ve výchovně vzdělávací činnosti během celého dne; v rámci vzdělávacího programu školy jsou proto děti nenásilnou formou ba přiměřeně k jejich věku a schopnostem pochopit a porozumět dané problematice seznamovány s nebezpečím drogové závislosti, alkoholismu, kouření, virtuální závislosti (počítače, televize, video), patologického hráčství (gamblerství), vandalismu, kriminality a jiných forem násilného chování a jsou jim vysvětlována pozitiva zdravého životního stylu.
- Důležitým prvkem ochrany před soc. patologickými jevy je i výchovně vzdělávací působení na děti již předškolního věku zaměřené na zdravý způsob života a přiměřeně k věku a schopnostem pochopit a porozumět dané problematice seznamování s nebezpečím drogové závislosti, alkoholismu, kouření, virtuální závislosti (počítače, televize, video), patologického hráčství, vandalismu, kriminality a jiných forem násilného chování a jsou jim vysvětlena pozitiva zdravého životního stylu.
- V rámci ŠVP jsou děti nenásilnou formou a přiměřeně k jejich věku seznamovány s nebezpečím drogové závislosti, kouření, alkoholismu, vandalismu, kriminality a jsou jim vysvětlována pozitiva zdravého životního stylu.
- Učitelé MŠ se programově věnují neformálním vztahům dětí ve třídě a nenásilně je ovlivňuje prosociálním směrem (prevence šikany a jiných sociálně patologických jevů u dětí).
- V rámci školního vzdělávacího programu jsou děti nenásilnou formou a přiměřeně k jejich věku a schopnostem seznamovány s nebezpečím drogové závislosti, alkoholismu, kouření, virtuální závislosti (počítače, televize, video), patologického hráčství (gamblerství), vandalismu, kriminality aj. forem násilného chování.
- V rámci prevence před projevy diskriminace, nepřátelství a násilí provádí učitelé MŠ monitoring a screening vztahů mezi dětmi ve třídních kolektivech s cílem řešit případné deformující vztahy mezi dětmi již v jejich počátcích, a to ve spolupráci se zákonnými zástupci, případně za pomoci školských poradenských zařízeních.
- Důležitým prvkem prevence v této oblasti je i vytvoření příznivého sociálního klimatu mezi dětmi navzájem, mezi dětmi a pedagogickými pracovníky a mezi pedagogickými pracovníky a zákonnými zástupci dětí. Děti jsou vedeny k ohleduplnosti ve vzájemném chování, k dodržování daných pravidel při soužití v kolektivu.
6.4 Prevence šíření infekčních onemocnění
- Onemocní-li dítě nebo dostalo-li se do styku s infekční chorobou, oznámí to jeho zákonný zástupce, neprodleně řediteli školy, takové dítě se může zúčastnit pobytu v mateřské škole jen po rozhodnutí příslušného ošetřujícího lékaře.
- Zákonní zástupci mají povinnost oznámit neprodleně řediteli školy případný výskyt infekční choroby ve svém okolí.
- Zákonní zástupci předávají dítě do MŠ zdravé. Vyskytne-li se u dítěte infekční onemocnění, tato skutečnost se neprodleně ohlásí škole.
- Při infekčním nebo jiném závažném onemocnění je zákonný zástupce povinen doložit potvrzení od lékaře o tom, zda je dítě schopné nástupu do kolektivu.
- Učitel MŠ je povinen nepřevzít dítě od zákonných zástupců zjevně nemocné, nebo s projevy infekčního onemocnění.
- Při příznacích onemocnění dítěte v době pobytu v MŠ (teplota, zvracení, bolesti břicha) jsou zákonní zástupci telefonicky informováni a vyzváni k zajištění další zdravotní péče o dítě. Zákonní zástupci jsou povinni vyzvednout nemocné dítě ihned z MŠ.
- Ředitel školy má právo požadovat od zákonných zástupců dítěte lékařské potvrzení o ukončení nemoci dítěte a souhlas lékaře s jeho návratem do kolektivu dětí.
- Zamlčování zdravotního stavu dítěte je považováno za narušování řádu školy.
6.5 Zákaz vnášení věcí a látek ohrožujících bezpečnost a zdraví dětí
- Dětem není dovoleno nosit do MŠ předměty ohrožující jejich zdraví. Nepřípustné jsou především předměty propagující násilí (nože, meče, pistole apod.). Nedoporučujeme nosit ani cennosti (zlaté řetízky apod.). V opačném případě nenese škola žádnou odpovědnost za jejich ztrátu či poškození.
- Zákaz vodění psů do areálu MŠ a nošení zvířat do areálu školy.
7. Podmínky zacházení s majetkem školy ze strany dětí
a zákonných zástupců dětí
(§30 odst. 1 písm. d) školského zákona)
7.1 Zákaz poškozování a ničení majetku
- Děti jsou učiteli a zaměstnanci školy vedeny k ochraně majetku školy. Po dobu vzdělávání při pobytu dítěte v mateřské škole zajišťují učitelé MŠ, aby děti zacházely šetrně s učebními pomůckami, hračkami a dalšími vzdělávacími potřebami a nepoškozovaly ostatní majetek mateřské školy.
- Děti jsou učiteli MŠ a zaměstnanci školy vedeny k ochraně majetku školy. Děti ve třídách mají společně vyvozená a pochopená pravidla chování. O správném zacházení s majetkem školy jsou děti průběžně poučovány učiteli MŠ. Povinností všech osob pohybujících se v MŠ je chránit majetek školy před jeho poškozením či zničením.
- Po dobu vzdělávání při pobytu dítěte v mateřské škole vedou učitelé MŠ děti k šetrnému zacházení s hračkami, didaktickými pomůckami, nábytkem i dalším vybavením školy.
- Zákonní zástupci i další návštěvníci školy pobývají ve škole pouze nezbytně nutnou dobu. Po tuto dobu jsou povinni chovat se tak, aby žádným způsobem nepoškozovali majetek školy a v případě, že zjistí jeho poškození, nahlásili tuto skutečnost neprodleně učiteli MŠ či ředitelce školy.
- Zákonní zástupci jsou povinni chránit a šetřit majetek školy včetně vybavení školní zahrady.
- Z mateřské školy je zákaz vynášet jakékoliv předměty a hračky.
- V případě poškození bude tato záležitost projednána se zákonnými zástupci dítěte a požadována oprava, náhrada škody v co nejkratším termínu.
- Při prokázaném úmyslném poškození majetku školy dítětem, je zákonný zástupce povinen zajistit či uhradit opravu nebo nákup nového zařízení.
- V případě poškozování bude tato záležitost projednána se zákonnými zástupci dítěte a požadována oprava, náhrada škody v co nejkratším termínu. Školní zahradu lze využívat dle pravidel provozního řádu. Cizím osobám je na školní zahradu vstup zakázán. Závady na majetku jsou všichni povinni ohlásit odpovědnému pracovníkovi školy a provést o zjištění skutečnosti zápis do sešitu závad – následně bude závada odstraněna.
- V prostorách školy si odkládají osobní věci zaměstnanci i děti na místa, která jsou k tomu určena
- Ředitel školy poučí zákonné zástupce dětí o odpovědnosti dětí za škodu a odpovědnosti školy za škodu dětem (§ 2920 a § 2921 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník).
8. Poučení o povinnosti dodržovat
školní řád
8.1 Místo zveřejnění školního řádu, způsob seznámení dětí a zákonných zástupců
se školním řádem a poučení o povinnosti dodržovat školní řád
- Školní řád platí do odvolání.
- Školní řád byl projednán na pedagogickou radou dne 11.2.2025
- Školní řád je zveřejněn na přístupném místě ve škole, prokazatelným způsobem jsou s ním seznámeni zaměstnanci školy a o jeho vydání a obsahu jsou informováni zákonní zástupci dětí.
- S vybranými částmi Školního řádu byly seznámeny děti, forma seznámení odpovídala věku a rozumových schopnostem dětí.
- Školní řád nabývá účinnosti dnem 1.1.2025
- Změny školního řádu lze navrhovat průběžně s ohledem na naléhavost situace. S novým školním řádem musí být prokazatelně seznámeny všichni zaměstnanci školy a zákonní zástupci